torsdag 10 januari 2013

Per Resares Lanthandel

Som sagt så googlade jag om vårt hus och hittade ett jättebra dokument (nedan) om historien kring vårt hus. Det berättas om historien kring lanthandeln i Danholn och bageriverksamheten m.m. (Hittar ingen funktion hur man kan lägga in en PDF-fil att länka till)
Hittade även fantastiska bilder hur förändringen på huset sett ut. Det första kortet är knäppt år 1900.
Det andra kortet är knäppt år 2000. Man ser att ett trapphus har tillkommit och att huset har blivit klätt med plåtfasad. Fönstren är utbytta och ett skyltfönster är insatt. Så här såg huset ut när Fredrik flyttade in.
Det tredje kortet är knäppt idag, 10 januari 2013. Huset är åter klätt med träpanel, gamla fönster med innanfönster är isatta. Skyltfönstret är utbytt och det är här vi har vår nya ingång. Ett staket med grind är uppsatt. Uthuset står kvar precis som det såg ut år 1900. Lite varstans kan man se hur Per Resare har skrivit på trästockar med matvaror och priser.
Planer framöver är en takad farstukvist, göra klart baksidan med panelbyte.

Igår hade jag och min älskling varit tillsammans i 3 år. Den här ljuvliga buketten kom han hem med.
 
 



2 kommentarer:

  1. Vad fint ert hus har blivit. Visst är det kul när man hittar spår efter husets forna ägare.

    Ha en mysig kväll!
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  2. Å vad roligt med bilder. Jag önskar att vi också hade det. Det vore så roligt att se hur huset såg ut innan de fick på plåtfasaden.

    Ha det så bra.
    Kram Anna

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett spår efter dig, det gör mig glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...