måndag 15 december 2014

Goooda kakor och gå-bort-present

Här har jag gjort en liten gå-bort-present bestående av en hyacint i återvunnen kruka och saffranskolakakor.

Finns att beställa i webbshopen
 
Har ni inte bakat dom här förut är det ett måste att prova. Dom är beroendeframkallande!

Saffranskolakakor
100 gr smör
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 msk ljus sirap
1 pkt saffran (0,5 gr)
1 tsk vatten
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Pärlsocker

Blanda smör, socker och vaniljsocker i matberedaren. Kör hastigt ihop till en fluffig massa. Blanda sirap, saffran och vatten i en skål. Tillsätt sirapsblandningen och mjölet blandat med bakpulver i matberedaren. Kör på högsta hastighet en kort stund tills degen är blandad. Ta upp degen på lätt mjölat bakbord. Dela degen i 3 delar och rulla ut till längder, lika långa som plåtarna. Lägg på plåtar med bakplåtspapper och platta ut lätt. Tryck på lite pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 175 gr, ca. 15 min. Skär med vass kniv i längderna i sneda bitar medans de är varma. Låt svalna på plåtarna.



Kram Anki
 
 
 

6 kommentarer:

  1. Halloj!
    Vilken fin /mysig gå bort present. Finns mycket just nu i juletid
    som är beroendeframkallande, en av mina är skumtomtar hihi.
    Ha d gott Kram Arja

    SvaraRadera
  2. Vilken fin gå bort present, får nog testa de där kakorna. Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Kakorna ser jättegoda ut. Jag har bakat "vanliga" kolasnitt i dag.
    Så kul med en personlig gå bort-present. Fin!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  4. Jag blev jätteglad åt presenten! Mumsar kakor varje kväll och väntar på den härliga hyacinten. Du är världens bästa vän! Kram!

    SvaraRadera
  5. Vilken mysig gå-bort-presen! Kakorna ser väldigt goda ut! Jag bakade ju kolasnittar för inte så länge sedan men tänkte inte på att man kunde ha saffran i. Fin idé, det måste jag prova!
    Önskar dig en fin dag!
    Kram Petra

    SvaraRadera
  6. Härlig gåbortpresent. De där konservburkarna kan man onekligen ha till mycket;)

    Fin dag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett spår efter dig, det gör mig glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...